Feedback: Roads and traffic - Footpaths and cycle paths
ID:
269083
Creation time: 6.9.2019
Creation time: 6.9.2019
Terve,
olen hetken aikaa tehnyt työmatkani pyörällä Turun keskustassa. Pyörätiet ovat yleisesti parantuneet viime vuosien aikana oikein hyvin, mutta joukkoon mahtuu vielä todella vaarallisia paikkoja pyöräilijöille. Yksi näistä sattuu omalle työmatkalleni. Tarkoitan suojatietä Rettinginrinteen ja Hämeenkadun risteyksessä olevaa suojatietä, jossa pyörätie päättyy yllättäen ja matkan jatkaminen edellyttää siirtymistä jokirantaan Itäiselle Rantakadulle. Risteyksessä näen joka kerta vaaratilanteita autoilijoiden ja pyöräilijoiden välillä, kun väistämissäännöt eivät ole kaikilla aivan selvillä. Pyörät siis sinkoilevat varomattomasti tien yli olettaen, että autot väistävät. Pyöräilijän ollessa väistämisvelvollinen risteyksen ylittäminen oikein ja lainpykäliä noudattaen on lähes mahdotonta aamuruuhkassa, sillä tällaista väliä autojonossa ei yksinkertaisesti pääse syntymään, jolloin pyöräilijä voisi päästä turvallisesti yli. Toivottavasti tähän voitaisiin keksiä jotain ratkaisua, sillä reitti on äärimmäisen suosittu, sillä se on nopein reitti Hämeenkadulta Itäiselle Rantakadulle.
olen hetken aikaa tehnyt työmatkani pyörällä Turun keskustassa. Pyörätiet ovat yleisesti parantuneet viime vuosien aikana oikein hyvin, mutta joukkoon mahtuu vielä todella vaarallisia paikkoja pyöräilijöille. Yksi näistä sattuu omalle työmatkalleni. Tarkoitan suojatietä Rettinginrinteen ja Hämeenkadun risteyksessä olevaa suojatietä, jossa pyörätie päättyy yllättäen ja matkan jatkaminen edellyttää siirtymistä jokirantaan Itäiselle Rantakadulle. Risteyksessä näen joka kerta vaaratilanteita autoilijoiden ja pyöräilijoiden välillä, kun väistämissäännöt eivät ole kaikilla aivan selvillä. Pyörät siis sinkoilevat varomattomasti tien yli olettaen, että autot väistävät. Pyöräilijän ollessa väistämisvelvollinen risteyksen ylittäminen oikein ja lainpykäliä noudattaen on lähes mahdotonta aamuruuhkassa, sillä tällaista väliä autojonossa ei yksinkertaisesti pääse syntymään, jolloin pyöräilijä voisi päästä turvallisesti yli. Toivottavasti tähän voitaisiin keksiä jotain ratkaisua, sillä reitti on äärimmäisen suosittu, sillä se on nopein reitti Hämeenkadulta Itäiselle Rantakadulle.
Processing
Status:
Processed
Kiitos palautteesta
Itäisen Rantakadun pyörätien/pyöräkaistojen suunnittelun yhteydessä on tarkoitus tarkastella myös välin Rettinginrinne Kaskekatu pyörätien jatkamista Hämeenkadun itäpuolelle. Tällöin suuri osa ylityksistä tuossa Rettinginrinteen kohdalla jää pois mutta ei tietenkään kokonaan.
Nykyisillä liikennesäännöillä pyöräilijä on väistämisvelvollinen tuossa kohdin aina, tulee sitten oikealta tai vasemmalta. Tätä eivät kaikki pyöräilijät tiedosta kuten palautteestannekin oli ymmärrettävissä.
Uskoisin kyllä, että kun nousee pyörän päältä ja jalkautuu niin ylitys kuitenkin onnistuu, koska autoilijan on annettava suojatielle pyrkivälle tai sitä ylittävälle jalankulkijalle esteetön kulku.
Terveisin
Turun kaupunki
kaupunkiympäristötoimiala
liikennesuunnittelu
Itäisen Rantakadun pyörätien/pyöräkaistojen suunnittelun yhteydessä on tarkoitus tarkastella myös välin Rettinginrinne Kaskekatu pyörätien jatkamista Hämeenkadun itäpuolelle. Tällöin suuri osa ylityksistä tuossa Rettinginrinteen kohdalla jää pois mutta ei tietenkään kokonaan.
Nykyisillä liikennesäännöillä pyöräilijä on väistämisvelvollinen tuossa kohdin aina, tulee sitten oikealta tai vasemmalta. Tätä eivät kaikki pyöräilijät tiedosta kuten palautteestannekin oli ymmärrettävissä.
Uskoisin kyllä, että kun nousee pyörän päältä ja jalkautuu niin ylitys kuitenkin onnistuu, koska autoilijan on annettava suojatielle pyrkivälle tai sitä ylittävälle jalankulkijalle esteetön kulku.
Terveisin
Turun kaupunki
kaupunkiympäristötoimiala
liikennesuunnittelu