Feedback: Roads and traffic - Traffic lights
ID:
269088
Creation time: 6.9.2019
Creation time: 6.9.2019
https://opaskartta.turku.fi/eFeedback/fi/View/266524
Asia on ensisijaisesti ja ainoastaan laillisuuskysymys. Eli jos painonappeja ei voi sijoittaa muuten kuin nykyisellä tavalla ja pakottaa pyöräilijät rikkomaan lakia niitä painaakseen, ei niitä todellakaan saa rakentaa. Eli painonappivalot pois kaikkialta minne ei saa niitä nappeja laitettua siten, että pyöräilijän ei tarvitse rikkoa lakia tai pysäyttää ajoneuvoaan risteävälle ajoradalle nappia painaakseen. Asia on hyvin yksinkertainen.
Asia on ensisijaisesti ja ainoastaan laillisuuskysymys. Eli jos painonappeja ei voi sijoittaa muuten kuin nykyisellä tavalla ja pakottaa pyöräilijät rikkomaan lakia niitä painaakseen, ei niitä todellakaan saa rakentaa. Eli painonappivalot pois kaikkialta minne ei saa niitä nappeja laitettua siten, että pyöräilijän ei tarvitse rikkoa lakia tai pysäyttää ajoneuvoaan risteävälle ajoradalle nappia painaakseen. Asia on hyvin yksinkertainen.
Processing
Status:
Processed
Kiitos taas kerran.
Jos tämä painonappikysymys olisi "ensisijaisesti ja ainoastaan laillisuuskysymys", niin sitten se ei oikein ongelman olisikaan. Painonapille painamaan menemistä ei voi pitää tieliikennelain tarkoittamana ajamisena. Jalkakäytävän tai pyörätien vasemman puolen ylitse voi ajaa polkupyörällä mennäkseen tontille, pysäköidäkseen pyöränsä tai pysähtyäkseen vaikka painonapille.
Ajatus, että painonapille pysähtynyt pyöräilijä rikkoisi lakia, koska "pysäyttää ajoneuvonsa risteävälle ajoradalle nappia painaakseen", on virheellinen. Pyörätie ja jalkakäytävä eivät kumpikaan ole tieliikennelain määritelmien mukaan ajoratoja. Pyörätien osalta tämä selkeästi todetaan lain 2 §:ssä. Ja toisaalta saa ajoneuvon ajoradallakin pysäyttää liikenne-esteen - kuten punaisen valon - vuoksi.
Viime kädessä laintulkinnan tekevät Suomessa korkeimmat oikeusasteet. Jos kannastamme poikkeavia oikeustapauksia löytyy, niin sitten toki tyydymme siihen. Tällaisia tuomioistuimien tai poliisinkaan tukintoja ei ole tiedossamme.
Yllä todettu ei poista sitä, että pyöräilijälle jalkakäytävän takana tai pyörätien vasemmalla puolella oleva painonappi ei ole pyöräilyn sujuvuuden kannalta hyvä ratkaisu. Palautteen laintulkinnasta olemme kuitenkin eri mieltä.
Terveisin
Turun kaupunki
Liikennesuunnittelu
Jos tämä painonappikysymys olisi "ensisijaisesti ja ainoastaan laillisuuskysymys", niin sitten se ei oikein ongelman olisikaan. Painonapille painamaan menemistä ei voi pitää tieliikennelain tarkoittamana ajamisena. Jalkakäytävän tai pyörätien vasemman puolen ylitse voi ajaa polkupyörällä mennäkseen tontille, pysäköidäkseen pyöränsä tai pysähtyäkseen vaikka painonapille.
Ajatus, että painonapille pysähtynyt pyöräilijä rikkoisi lakia, koska "pysäyttää ajoneuvonsa risteävälle ajoradalle nappia painaakseen", on virheellinen. Pyörätie ja jalkakäytävä eivät kumpikaan ole tieliikennelain määritelmien mukaan ajoratoja. Pyörätien osalta tämä selkeästi todetaan lain 2 §:ssä. Ja toisaalta saa ajoneuvon ajoradallakin pysäyttää liikenne-esteen - kuten punaisen valon - vuoksi.
Viime kädessä laintulkinnan tekevät Suomessa korkeimmat oikeusasteet. Jos kannastamme poikkeavia oikeustapauksia löytyy, niin sitten toki tyydymme siihen. Tällaisia tuomioistuimien tai poliisinkaan tukintoja ei ole tiedossamme.
Yllä todettu ei poista sitä, että pyöräilijälle jalkakäytävän takana tai pyörätien vasemmalla puolella oleva painonappi ei ole pyöräilyn sujuvuuden kannalta hyvä ratkaisu. Palautteen laintulkinnasta olemme kuitenkin eri mieltä.
Terveisin
Turun kaupunki
Liikennesuunnittelu