Palautepalvelun kautta ei voi hoitaa kaupungin laskuihin liittyviä asioita. Tutustu tarkempiin ohjeisiin Tietoa palvelusta -välilehdeltä.
Palautepalvelu
Voit antaa palautepalvelun kautta kiitoksia, moitteita ja kehittämisehdotuksia kaupungin palveluista, toiminnasta ja päätöksenteosta. Turun kaupungin toiminnan lisäksi voit antaa palautetta Turun seudun joukkoliikenne Fölin sekä Vaski-kirjaston palveluista niiden toiminta-alueella. Jokainen palaute on hyödyksi palvelujemme kehittämisessä entistä paremmaksi, ja ne kerryttävät tietoa asukkaita yleisimmin askarruttavista kysymyksistä. Palautepalvelu on käytössä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Palautteen antaminen
Palautetta antaessasi kuvaile tilanne, toive tai ongelma asiallisesti ja mahdollisimman tarkasti. Merkitse palautteeseen liittyvä paikka tai alue kartalle, mikäli kartta on esitettynä palautteen yhteydessä. Myös aiheeseen liittyvä kuva auttaa palautteen käsittelijää. Jätä yhteystietosi, jotta tarvittaessa asiasta voidaan kysyä tarkentavia tietoja.
Palautepalvelun kautta ei voi hoitaa kaupungin laskuihin liittyviä asioita, jättää työpaikkahakemuksia tai asiakirjapyyntöjä. Tietopyynnön asiakirjoista voi tehdä kaupungin kirjaamoon (konsernihallinto@turku.fi) erittelemällä mitä asiakirjoja haluatte toimitettavaksi kirjaamon kautta. Tietopyyntöön tulee myös liittää yhteystieto, minne toivottu tieto voidaan toimittaa.
Sähköpostipalvelut voivat tulkita palautteeseen lähetetyn vastauksen roskapostiksi. Jos odotat vastausta palautteeseesi, tarkkaile myös sähköpostisi roskapostikansiota.
Palautteen jättäminen on suojattu reCAPTCHA -palvelulla. Sen tarkoituksena on estää automaattisen roskapostin lähettäminen. Useimmiten käyttäjä ei edes huomaa sitä, sillä se toimii palautepalvelun taustalla. Joissain tapauksissa käyttäjä voidaan kuitenkin tulkita robotiksi, jolloin käyttäjältä vaaditaan kuvavarmennus, jotta palaute voidaan jättää.
Palvelun käyttö vaatii selaimen, jossa on JavaScript päällä.
Käyttäjätunnus ja rekisteröiminen
Palvelun käyttö tai palautteen antaminen ei vaadi käyttäjätunnusta. Palveluun voi luoda tunnuksen, joka mahdollistaa omien palautteiden kommentoimisen ja seuraamisen. Käyttäjätunnuksen luominen vaatii toimivan sähköpostiosoitteen. Palautteen jättäminen tunnuksella sisäänkirjautuneena auttaa myös palautteen käsittelyssä, niissä palautteissa, joita ei julkaista mutta joista tarvitaan lisätietoa. Kommentoinnista lisää seuraavassa kohdassa.
Palautteen kommentointi
Joissain palautetyypeissä on päällä palautteen kommentointi, joka mahdollistaa palautteenantajan ja käsittelijän välisen keskustelun. Sisäänkirjautunut palautteenantaja voi kommentoida vain omia palautteita. Myös kommentit ovat julkisia, jos palaute julkaistaan palvelussa. Käsittelijöillä on oikeus muokata kommentteja, mikäli ne sisältävät henkilötietoja tai epäasiallista tekstiä.
Palautteen julkisuus
Palaute tulee nähtäville palautepalveluun, Turun seudun opaskarttapalveluun, RSS-syötteisiin ja avoimeen palauterajapintaan. Kasvatuksen ja opetuksen palvelukokonaisuuteen, Arkeaan tai Fazeriin liittyviä palautteita ei julkaista. Palautteenantajan yhteystiedot eivät tule julkisiksi.
Muitakaan palautteita ei automaattisesti julkaista. Esimerkiksi kirosanat ja henkilöiden herjaaminen johtavat siihen, että palautetta ei julkaista. Eikä tällaisiin asiattomiin palautteisiin myöskään vastata.
Palautteenantaja voi palautetta jättäessään ottaa ruksin pois kohdasta Palautteen saa julkaista, jolloin palaute ei päädy julkisesti luettavaksi. Tällöin palautteen näkee vain palautteen käsittelijät sekä palautteen antaja, mikäli hän on antanut yhteystietonsa ja rekisteröitynyt palveluun.
Myös palautteen käsittelijöillä on oikeus poistaa palautteen julkisuus.