Feedback: FÖLI public transport - Buses
ID:
30766
Creation time: 22.4.2015
Creation time: 22.4.2015
Olin ajamassa polkupyörälläni Uudenmaankatua tuomiokirkon suuntaan tänään (22.4.2015) klo 14 aikaan. Vähä-Hämeenkadun ja Uudenmaankadun risteyksen jälkeen siirryin bussikaistalle aikomuksenani jatkaa Uudenmaankatu suoraan bussikaistaa käyttäen. Risteyksessä edelläni oli yksi linja-auto ja taakseni risteykseen ajoi toinen linja-auto, päästyään Vähä-Hämeenkadun ja Uudenmaankadun risteyksen liikennevaloista (olin tällöin jo pysähtyneenä jonon jatkoksi). Silloin alkoivat harmit.
Tuo taakseni ajanut kuski ajoi n. 25 senttimetrin päähän takarenkaastani (eli siis korostetusti aivan liian lähelle), jonka jälkeen hän tööttäsi ja alkoi osoitella kohti kevyen liikenteen väylää. Yritin hänelle kädelläni näyttää, että olen jatkamassa suoraan (bussikaistaahan saa käyttää fillarilla sen ollessa oikeanpuolisin kaista, mikäli kevyen liikenteen väylää tai pyörätietä ei ole). Valojen vaihduttua vihreälle lähdin ajamaan liikennevirran mukana (ja vauhdin sain pidettyä vierellä ajavien autojen kanssa ja edellä menevän bussin kanssa kutakuinkin samana. Ei voi siis sanoa että olisin ollut tien tukkeena edes. Silti takanani ollut kuski ajoi koko kadunpätkän takanani ilman minkäänlaista turvaväliä. Lopulta ennen Tuomiokirkkosiltaa kun takanani ajanut kuski pääsi minusta ohi minun siirtyessäni alkavalle kevyen liikenteen väylälle, kuski piti vielä aiheellisena näyttää minulle keskisormea.
Ymmärrän, että tapa, jolla liityin bussikaistalle on harmaalla alueella. Kyseisessä kohdassahan on edelleen kevyen liikenteen väylä bussikaistan vieressä, mutta koska kaistalle liittyessäni lähelläkään ei ollut autoja lähestymässä pidin parempana ratkaisuna liittyä bussikaistalle tuossa kuin risteyksen jälkeen, jolloin olisin voinut aiheuttaa ruuhkaisessa risteyksessä tahattomasti vaaratilanteen. Taakseni tullut bussi oli liittyessäni siis paikallaan liikennevaloissa edellisessä risteyksessä. Mielestäni ratkaisuni oli kaikkien osapuolien kannalta selkein, turvallisin ja ennen kaikkea ennakoitavin. Mikään tilanne (kuskinne käytöstä lukuunottamatta) ei tullut millekään osapuolelle yllätyksenä. Tuon kaistalle liittymisen lisäksihän tilanteessa ei ole mitään tulkinnanvaraista ja noudatin tieliikennelakia kuten kuuluukiin (Tein mm. tuomiokirkon kohdalla olevalla valottomalla suojatiellä tilaa kadun ylittäjälle. Jotenkin tuli sellainen olo että takanani ajanut kuski ei olisi sitä tehnyt ellen olisi pysähtynyt. Edelläni ajanut kuski ei ainakaan niin tehnyt).
Ja suoraan sanottuna olisin yhtä tyrmistynyt kuskinne tapojen ja ajattelevaisuuden puutteesta vaikka minä olisinkin tehnyt jotain mitä en lain mukaan saisi tehdä. Siltikään ei toista missään nimessä tarvitsisi asettaa hengenvaaraan ajamalla ilman turvaväliä saatikka sitten heilutella keskisormea. Helppo se on toki unohtaa monen tonnin metallimöhkäleen ohjaimissa, että pyöräilijät ja jalankulkijat eivät ole yhtä hyvin suojattuna liikenteessä, mutta missään nimessä sitä ei saisi unohtaa. Eikä minusta pätevä ammattiautoilija varmasti unohtaisikaan. Kyllä siellä liikenteessä meille kaikille varmasti tilaa on ilman tällaista ajattelemattomuutta!
Kun pysähdyin Tuomikirkkosillalle kirjaamaan bussin rekisterinumeroa muistiin, oli kännykkäni kello 14:02. Auton linja oli muistaakseni 30 ja rekisterinumero oli UCG-823. Kuljettaja oli mieshenkilö.
Tuo taakseni ajanut kuski ajoi n. 25 senttimetrin päähän takarenkaastani (eli siis korostetusti aivan liian lähelle), jonka jälkeen hän tööttäsi ja alkoi osoitella kohti kevyen liikenteen väylää. Yritin hänelle kädelläni näyttää, että olen jatkamassa suoraan (bussikaistaahan saa käyttää fillarilla sen ollessa oikeanpuolisin kaista, mikäli kevyen liikenteen väylää tai pyörätietä ei ole). Valojen vaihduttua vihreälle lähdin ajamaan liikennevirran mukana (ja vauhdin sain pidettyä vierellä ajavien autojen kanssa ja edellä menevän bussin kanssa kutakuinkin samana. Ei voi siis sanoa että olisin ollut tien tukkeena edes. Silti takanani ollut kuski ajoi koko kadunpätkän takanani ilman minkäänlaista turvaväliä. Lopulta ennen Tuomiokirkkosiltaa kun takanani ajanut kuski pääsi minusta ohi minun siirtyessäni alkavalle kevyen liikenteen väylälle, kuski piti vielä aiheellisena näyttää minulle keskisormea.
Ymmärrän, että tapa, jolla liityin bussikaistalle on harmaalla alueella. Kyseisessä kohdassahan on edelleen kevyen liikenteen väylä bussikaistan vieressä, mutta koska kaistalle liittyessäni lähelläkään ei ollut autoja lähestymässä pidin parempana ratkaisuna liittyä bussikaistalle tuossa kuin risteyksen jälkeen, jolloin olisin voinut aiheuttaa ruuhkaisessa risteyksessä tahattomasti vaaratilanteen. Taakseni tullut bussi oli liittyessäni siis paikallaan liikennevaloissa edellisessä risteyksessä. Mielestäni ratkaisuni oli kaikkien osapuolien kannalta selkein, turvallisin ja ennen kaikkea ennakoitavin. Mikään tilanne (kuskinne käytöstä lukuunottamatta) ei tullut millekään osapuolelle yllätyksenä. Tuon kaistalle liittymisen lisäksihän tilanteessa ei ole mitään tulkinnanvaraista ja noudatin tieliikennelakia kuten kuuluukiin (Tein mm. tuomiokirkon kohdalla olevalla valottomalla suojatiellä tilaa kadun ylittäjälle. Jotenkin tuli sellainen olo että takanani ajanut kuski ei olisi sitä tehnyt ellen olisi pysähtynyt. Edelläni ajanut kuski ei ainakaan niin tehnyt).
Ja suoraan sanottuna olisin yhtä tyrmistynyt kuskinne tapojen ja ajattelevaisuuden puutteesta vaikka minä olisinkin tehnyt jotain mitä en lain mukaan saisi tehdä. Siltikään ei toista missään nimessä tarvitsisi asettaa hengenvaaraan ajamalla ilman turvaväliä saatikka sitten heilutella keskisormea. Helppo se on toki unohtaa monen tonnin metallimöhkäleen ohjaimissa, että pyöräilijät ja jalankulkijat eivät ole yhtä hyvin suojattuna liikenteessä, mutta missään nimessä sitä ei saisi unohtaa. Eikä minusta pätevä ammattiautoilija varmasti unohtaisikaan. Kyllä siellä liikenteessä meille kaikille varmasti tilaa on ilman tällaista ajattelemattomuutta!
Kun pysähdyin Tuomikirkkosillalle kirjaamaan bussin rekisterinumeroa muistiin, oli kännykkäni kello 14:02. Auton linja oli muistaakseni 30 ja rekisterinumero oli UCG-823. Kuljettaja oli mieshenkilö.
Processing
Status:
Processed
Hei ja kiitos palautteesta!
Olemme kysyneet poliisilta, miten pyöräilijöiden pitää toimia juuri tässä kohdassa. Vastattiin, että pyöräilijän, joka ei lähde Hämeenkadulle, minne heidät on ohjestettu, vaan jatkaa Uudenmaankatua pitää taluttaa pyörä suojatietä Hämeenkadun yli ja sitten saa jatkaa polkien sen jälkeen. Pöyräilijä ei saa ajaa suojatiellä!
Ao. kuljettaja ei ollut näyttänyt keskisorea, vaan osoittanut sormeaan ohimolleen.
Toivon, että jatkossa kaikki sujuu niin pitääkin jouhevasti.
Ystävällisin terveisin Eeva Kaskimäki
ajojärjestelijä, Turun Kaupunkiliikenne Oy
Olemme kysyneet poliisilta, miten pyöräilijöiden pitää toimia juuri tässä kohdassa. Vastattiin, että pyöräilijän, joka ei lähde Hämeenkadulle, minne heidät on ohjestettu, vaan jatkaa Uudenmaankatua pitää taluttaa pyörä suojatietä Hämeenkadun yli ja sitten saa jatkaa polkien sen jälkeen. Pöyräilijä ei saa ajaa suojatiellä!
Ao. kuljettaja ei ollut näyttänyt keskisorea, vaan osoittanut sormeaan ohimolleen.
Toivon, että jatkossa kaikki sujuu niin pitääkin jouhevasti.
Ystävällisin terveisin Eeva Kaskimäki
ajojärjestelijä, Turun Kaupunkiliikenne Oy
Hei,
kiitos palautteestanne ja pahoittelut tapahtuneesta! Palautteenne on toimitettu eteenpäin liikennöitsijälle käsittelyyn.
Ystävällisin terveisin,
FÖLI - Turun seudun joukkoliikenne
kiitos palautteestanne ja pahoittelut tapahtuneesta! Palautteenne on toimitettu eteenpäin liikennöitsijälle käsittelyyn.
Ystävällisin terveisin,
FÖLI - Turun seudun joukkoliikenne