Feedback: Gator och trafik - Körbanor
ID:
423833
Skapats: 11.9.2024
Skapats: 11.9.2024
Olen hyvin huolissani mainitun kadun turvallisuudesta. Kadulla on läpiajon kieltävät liikennemerkit sekä Satakunnantien että Vakka-Suomentien päissä, mutta merkeistä huolimatta kadulla on paljon läpiajoliikennettä. Useimmiten ajoneuvojen nopeus on huomattavasti sallittua 40km/h enemmän. Kadulla asuu paljon lapsia sekä koiria ja kadun varrella on leikkipuisto, joten kadulla kulkee paljon lapsia sekä aikuisia rattaiden tai koirien kanssa. Jalkakäytävät kadun reunoilla ovat hyvin kapeat ja joissain kohdissa on pakko poiketa ajoradan puolelle erinäisten esteiden vuoksi. Lisäksi lapset kulkevat kouluun itsenäisesti polkupyörillä ajorataa pitkin. Runsaan liikenteen, liiallisten nopeuksien ja kadulla liikkuvien lasten vuoksi pelkään onnettomuuksien olevan vain ajan kysymys. Ehdotus: voisiko kadulle harkita hidasteita. Hidasteita tarvittaisiin useita koko kadun mitalle, jotta nopeudet pysyisivät maltillisina ja koko kadun kulkeminen turvallisena.
Behandling
Status:
Behandlat
Kiitos palautteesta!
Itäpellontiellä on läpiajokiellot Vakka-Suomentien ja Satakunnantien päissä. Läpiajokiellon noudattamiseen vaikuttaa mm. kuinka houkutteleva reitti on muihin sallittuihin reitteihin verrattuna. Vakka-Suomentien ja Satakunnantien välillä ei ole kokoojakadun kaltaista yhteyttä, minkä vuoksi Itäpellontie ja muut tonttikadut näyttäytyvät houkuttelevana vaihtoehtona läpiajolle. Oletettavasti tämän vuoksi läpiajokieltoa eivät kaikki autoilijat noudata. Läpiajokiellon noudattamisen valvonta kuuluu poliisille, mutta heidän valvontaedellytyksensä ovat rajalliset. Toteutuessaan Kähärin puistotie vähentäisi läpiajoa Itäpellontiellä. Lähiaikoina liikennettä Itäpellontiellä on lisännyt myös Köydenpunojankadun rakennustyöt ja sen aiheuttamat poikkeukset liikennejärjestelyihin. Köydenpunojankatuun liittyviä ongelmia pyritään ratkomaan mahdollisuuksien rajoissa rakentamisen aikana. Kokonaisuudessaan tilanne tulee rauhoittumaan Köydenpunojankadun valmistuttua.
Läpiajon houkuttelevuutta voidaan vähentää myös hidasteilla ja toisaalta ne myös parantavat kadun turvallisuutta muutenkin. Itäpellontielle on tällä hetkellä suunnitteilla hidastetöyssy leikkipuiston kohdalle. Itäpellontie ja rakennukset sen varrella sijaitsevat laajalti savimaalla. Savisella maaperällä on riskinä, että hidastetöyssyistä aiheutuu viereisiin rakennuksiin asumisviihtyisyyteen vaikuttavaa tärinää. Tämän vuoksi alkuun toteutetaan yksi hidastetöyssy, jotta sen vaikutuksia voidaan seurata. Pohjolan ja Kähärin alueelle asti on suunnitteilla myös nopeusrajoituksen laskeminen 30 km/h:iin ja Itäpellontie kuuluu tähän suunnittelualueeseen.
Ystävällisin terveisin Turun kaupunki / liikennesuunnittelu
Itäpellontiellä on läpiajokiellot Vakka-Suomentien ja Satakunnantien päissä. Läpiajokiellon noudattamiseen vaikuttaa mm. kuinka houkutteleva reitti on muihin sallittuihin reitteihin verrattuna. Vakka-Suomentien ja Satakunnantien välillä ei ole kokoojakadun kaltaista yhteyttä, minkä vuoksi Itäpellontie ja muut tonttikadut näyttäytyvät houkuttelevana vaihtoehtona läpiajolle. Oletettavasti tämän vuoksi läpiajokieltoa eivät kaikki autoilijat noudata. Läpiajokiellon noudattamisen valvonta kuuluu poliisille, mutta heidän valvontaedellytyksensä ovat rajalliset. Toteutuessaan Kähärin puistotie vähentäisi läpiajoa Itäpellontiellä. Lähiaikoina liikennettä Itäpellontiellä on lisännyt myös Köydenpunojankadun rakennustyöt ja sen aiheuttamat poikkeukset liikennejärjestelyihin. Köydenpunojankatuun liittyviä ongelmia pyritään ratkomaan mahdollisuuksien rajoissa rakentamisen aikana. Kokonaisuudessaan tilanne tulee rauhoittumaan Köydenpunojankadun valmistuttua.
Läpiajon houkuttelevuutta voidaan vähentää myös hidasteilla ja toisaalta ne myös parantavat kadun turvallisuutta muutenkin. Itäpellontielle on tällä hetkellä suunnitteilla hidastetöyssy leikkipuiston kohdalle. Itäpellontie ja rakennukset sen varrella sijaitsevat laajalti savimaalla. Savisella maaperällä on riskinä, että hidastetöyssyistä aiheutuu viereisiin rakennuksiin asumisviihtyisyyteen vaikuttavaa tärinää. Tämän vuoksi alkuun toteutetaan yksi hidastetöyssy, jotta sen vaikutuksia voidaan seurata. Pohjolan ja Kähärin alueelle asti on suunnitteilla myös nopeusrajoituksen laskeminen 30 km/h:iin ja Itäpellontie kuuluu tähän suunnittelualueeseen.
Ystävällisin terveisin Turun kaupunki / liikennesuunnittelu