Gå till huvudvyn
Sidan använder cookies. Läs mer...
Ok
Åbo feedbacktjänsten
Logga in
Hjälp
  • Suomeksi
  • In English

Tillgänglighetsredogörelse

Tillgänglighetsutlåtande

Välkommen, det här är Åbo stads tillgänglighetsutlåtande

Detta tillgänglighetsutlåtande gäller tjänsten Trimble Feedback och har utarbetats 30.10.2020. Tjänsten är underkastad lagen om tillhandahållande av digitala tjänster, som kräver att offentliga nättjänster måste vara tillgängliga för alla. Tillgängligheten av tjänsten har utvärderats av en extern sakkunnigorganisation.

Den digitala tjänstens tillgänglighet

Tjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven.

Den digitala tjänstens icke-tillgängliga innehåll

Webbplatsen uppfyller ännu inte alla krav. Följande element i tjänsten måste utvecklas vad gäller tillgängligheten. En hänvisning till tillgänglighetskravet finns inom parentes (WCAG). En del av de visuella elementen i tjänsten skalas inte tillräckligt när endast texten förstoras med 200 procent (1.4.4), rubrikstrukturerna är inte alltid tydliga (1.3.1), flikelementet har genomförts som länkar och då förmedlas dess roll inte rätt till skärmläsaren (4.1.2).

Hanterbar

Skälet till uppföljningsbristen

Omfattas inte ännu av lagstiftningen.

Kartan omfattas inte ännu av lagstiftningen men vi strävar efter att utveckla den senare med tanke på användbarheten och förbigåendet.

Robust

Skälet till uppföljningsbristen

Vi uppfyller inte ännu lagen men utvecklingen av tjänsten är på gång.

Upptäckte du en tillgänglighetsbrist i vår digitala tjänst? Berätta om det för oss så gör vi vårt bästa för att korrigera bristen

Ge respons om tillgängligheten med denna nätblankett

Andra sätt

Ge respons på Monitori vid Salutorget (Auragatan 8, 20100 Åbo) eller ring till kundtjänsten (02) 262 4565.

Tillsynsmyndighet

Om du upptäcker problem med tillgängligheten på webbplatsen, ge först respons till webbplatsens administratör. Det kan ta upp till 14 dagar att få ett svar. Om du inte är nöjd med det svar du har fått eller inte får något svar alls inom två veckor kan du ge respons till Regionförvaltningsverket i Södra Finland. På Regionförvaltningsverket i Södra Finlands webbsida finns detaljerad information om hur du gör en överklagan och hur ärendet behandlas.

Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter

Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Enheten för tillgänglighetstillsyn
www.tillgänglighetskrav.fi
webbtillganglighet(at)rfv.fi
telefonnummer växel 0295 016 000

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra tillgängligheten

En tillgänglighetsbedömning av vår digitala tjänst har genomförts

Tillgänglighetsrapporten är under arbete.

Vi har förbundit oss till att förbättra de digitala tjänsternas tillgänglighet

Åbo stads kunskaper om tillgänglighet utvecklas på ett planmässigt och målmedvetet sätt. Stadens ramavtalsleverantörer för tillgänglighet kommer att utvärdera stadens nuvarande nättjänster. Utgående från utvärderingen utvecklas tjänsternas tillgänglighet till den nivå som krävs i lagen inom tidsfristen för varje tjänst. Vid utvecklingen och upphandlingen av nya nättjänster beaktas tillgängligheten från allra första början. Utbildning i tillgänglighet ordnas för alla parter som deltar i utvecklingen av nättjänsterna och produktionen av deras innehåll. I staden pågår projektet Uppfyllande av kraven i tillgänglighetslagen.

Vi erbjuder stöd för användare som inte har tillgång till de digitala tjänsterna

Det är möjligt att få digitalt stöd i Åbo stads servicepunkter Skansen Monitori samt Salutorget Monitori och på biblioteken.

Denna webbplats/applikation har publicerats

12/2011

Hemsida
  • Användarvillkor
  • Datasekretess
  • Tillgänglighetsredogörelse
  • © Åbo stad
  • Teknisk uppbyggnad av Trimble
  • Följa publicerade feedback Följa publicerade feedback